# | Wiersz | Pytanie | Referencje / Przypisy |
---|---|---|---|
8:1 | Teraz jednak dla tych, którzy są w Chrystusie Jezusie, nie ma już potępienia. | * Co znaczy, że ktoś jest w Chrystusie? * W jakim momencie życia wiary to następuje? | |
8:2 | Albowiem prawo Ducha, który daje życie w Chrystusie Jezusie, wyzwoliło cię spod prawa grzechu i śmierci. | * Czym jest prawo Ducha? * W jaki sposób prawo Ducha daje życie? * W jaki sposób prawo Ducha wyzwala od prawa Grzechu i Śmierci? | |
8:3 | Co bowiem było niemożliwe dla Prawa, ponieważ ciało [1] czyniło je bezsilnym, [tego dokonał Bóg]. On to zesłał Syna swego w ciele podobnym do ciała grzesznego [1] i dla [usunięcia] grzechu wydał w tym ciele [1] wyrok potępiający grzech, | * W jaki sposób ciało czyni prawo bezsilnym? * W czym ciało Syna Bożego było prodobne do ciała grzechu? * Czym ciało Syna różniło się od ciała grzechu? * Czym był wyrok Boży potępiający grzech? | Def: Ciało (gr. sarks) [1] Naturalna struktura potomka Adama, nierozerwalnie złączona z ciałem fizycznym, choć nie będąca nim. Z zasady – trwa w beznadziejnej niewoli grzechu, bezpowrotnie zbuntowana przeciwko Stwórcy. |
8:4 | aby to, co nakazuje Prawo, wypełniło się w nas, o ile postępujemy nie według ciała [1], ale według Ducha. | * W jaki „to, co nakazuje Prawo” może wypełniać się w życiu wierzącego, skoro nadal ma on grzeszne ciało? * Czym jest postępowanie wg ciała? * Czym jest postępowanie według Ducha? | Def: Ciało (gr. somma) [2] Literalnie ciało, mięso, cielesna powłoka, budulec stworzenia. Nie posiada moralnej konotacji. To samo słowo jest użyte w stosunku do kościoła jako ciała Chrystusa. |
8:5 | Ci bowiem, którzy żyją według ciała [1], dążą do tego, czego chce ciało [1], ci zaś, którzy żyją według Ducha – do tego, czego chce Duch. | * Do czego dąży grzeszne ciało? * Czego chce Duch? | |
8:6 | Dążność bowiem ciała prowadzi do śmierci, dążność zaś Ducha – do życia i pokoju: | jak ten wiersz pomaga odpowiedzieć na pytania zadane do wiersza 5? | |
8:7 | ponieważ dążność ciała [1] jest wroga Bogu, nie podporządkowuje się bowiem Prawu Bożemu, ani nawet nie jest do tego zdolna. | * W jaki sposób dążenie ciała jest wrogie Bogu? * Dlaczego dążność ciała nie jest zdolna spodobać się Bogu? | |
8:8 | A ci, którzy według ciała [1] żyją, Bogu podobać się nie mogą. | * Jak ten wiersz odpowiada na pytanie: Dlaczego Bóg miałby odrzucić dobrego, moralnego agnostyka? | |
8:9 | Wy jednak nie żyjecie według ciała [1], lecz według Ducha, jeśli tylko Duch Boży w was mieszka. Jeżeli zaś ktoś nie ma Ducha Chrystusowego, ten do Niego nie należy. | * Jaka jest relacja pomiędzy życia według ciała [1] a zamieszkiwaniem w tej osobie Ducha? * Na jakiej podstawie ktoś ma lub nie ma Ducha Chrystusowego? | |
8:10 | Skoro zaś Chrystus w was mieszka, ciało [2] wprawdzie podlega śmierci ze względu na [skutki] grzechu, duch jednak ma życie na skutek usprawiedliwienia. | * Jaka jest relacja „Ciała, które podlega śmierci” [2] i „Ciała grzechu” [1]? * Jaka jest relacja „ducha, który ma życie dzięki usprawiedliwieniu” do „Ducha Chrystusowego”? | |
8:11 | A jeżeli mieszka w was Duch Tego, który Jezusa wskrzesił z martwych, to Ten, co wskrzesił Chrystusa Jezusa z martwych, przywróci do życia wasze śmiertelne ciała [2] mocą mieszkającego w was swego Ducha. | * Zmartwychwstanie? | |
8:12 | Jesteśmy więc, bracia, dłużnikami, ale nie ciała [1], byśmy żyć mieli według ciała [1]. | * Kto zapłacił nasze długi? * Jaka jest relacja ciała [1] do naszych długów wobec Boga? | |
8:13 | Bo jeżeli będziecie żyli według ciała [1], czeka was śmierć. Jeżeli zaś przy pomocy Ducha zadawać będziecie śmierć popędom ciała [1] – będziecie żyli. | * Czy chrześcijanin może żyć według ciała [1]? | |
8:14 | Albowiem wszyscy ci, których prowadzi Duch Boży, są synami Bożymi. | Żyć według ducha a być prowadzonym przez Ducha? | |
8:15 | Nie otrzymaliście przecież ducha niewoli, by się znowu pogrążyć w bojaźni, ale otrzymaliście Ducha przybrania za synów, w którym możemy wołać: Abba, Ojcze! | * Co czyni Duch niewoli? * Czym jest strach wynikający z Ducha niewoli? * Jakie są efekty posiadania „Ducha przybrania za synów” | |
8:16 | Sam Duch wspiera swym świadectwem naszego ducha, że jesteśmy dziećmi Bożymi. | * Tu mamy widoczne dwa duchy! | |
8:17 | Jeżeli zaś jesteśmy dziećmi, to i dziedzicami: dziedzicami Boga, a współdziedzicami Chrystusa, skoro wspólnie z Nim cierpimy, to po to, by wspólnie mieć udział w chwale. | * Czym różni się przebaczenie grzechów od przebaczenia, adopcji i zostania dziedzicem nieba? * Jaką rolę miało cierpienie Jezusa w Jego wejściu do chwały? * Jaką rolę ma nasze cierpienie w wejściu do chwały? | Popatrz na błogosławieństwo w Mt. 5:3 |
8:18 | Sądzę bowiem, że cierpień teraźniejszych nie można stawiać na równi z chwałą, która ma się w nas objawić. | * Czemu mamy cierpieć? Czy nie można tego ominąć? Dlaczego nie można tego ominąć? * Dlaczego obecnych cierpień wierzącego nie należy porównywać z przyszłą chwałą? | |
8:19 | Bo stworzenie z upragnieniem oczekuje objawienia się synów Bożych. | Stworzenie chce wrócić do stanu sprzed upadku. | |
8:20 | Stworzenie bowiem zostało poddane marności – nie z własnej chęci, ale ze względu na Tego, który je poddał – w nadziei, | * Co mówi ten wiersz o jakości świata w porównaniu do stanu przed upadkiem Adama i przeklęciem ziemi przez Boga? | |
8:21 | że również i ono zostanie wyzwolone z niewoli zepsucia, by uczestniczyć w wolności i chwale dzieci Bożych. | * Czym jest niewola zepsucia, widoczna w stworzeniu? | |
8:22 | Wiemy przecież, że całe stworzenie aż dotąd jęczy i wzdycha w bólach rodzenia. | * W jaki sposób stworzenie wskazuje na pragnienie i wzdychanie do „rajskiej doskonałości”? | |
8:23 | Lecz nie tylko ono, ale i my sami, którzy już posiadamy pierwsze dary Ducha, i my również całą istotą swoją wzdychamy, oczekując przybrania za synów – odkupienia naszego ciała. | * W jaki sposób my pragniemy i wzdychamy do „rajskiej doskonałości”? | |
8:24 | W nadziei bowiem już jesteśmy zbawieni. Nadzieja zaś, której spełnienie już się ogląda, nie jest nadzieją, bo jak można się jeszcze spodziewać tego, co się już ogląda? | * „Jesteśmy zbawieni w nadziei” co to oznacza? * Jak jeszcze można być zbawionym? | |
8:25 | Jeżeli jednak, nie oglądając, spodziewamy się czegoś, to z wytrwałością tego oczekujemy. | * Jaką pewność w stosunku do Boga ma przeciętny religijny człowiek w Polsce? * Jaką pewność w stosunku do przyszłości z Bogiem masz ty? * Porównaj swoją pewność z pewnością narzeczonej, noszącej pierścionek zaręczynowy od honorowego, w pełni panującego nad sobą, mądrego mężczyzny. | |
8:26 | Podobnie także Duch przychodzi z pomocą naszej słabości. Gdy bowiem nie umiemy się modlić tak, jak trzeba, sam Duch przyczynia się za nami w błaganiach, których nie można wyrazić słowami. | * Jaki przymiot Boga ma zastosowanie w modlitwie Ducha Św. w naszej intencji, gdy nie dajemy rady żyć sprawiedliwie? | |
8:27 | Ten zaś, który przenika serca, zna zamiar Ducha, [wie], że przyczynia się za świętymi zgodnie z wolą Bożą. | * Czy i dlaczego Ojciec i Syn wysłuchują i spełniają modlitwy Ducha Św. za wierzących? | |
8:28 | Wiemy też, że Bóg z tymi, którzy Go miłują, współdziała we wszystkim dla ich dobra, z tymi, którzy są powołani według [Jego] zamysłu. | * Jak można opisać status (sytuację) chrześcijanina? | |
8:29 | Albowiem tych, których przedtem poznał, tych też przeznaczył na to, by się stali na wzór obrazu Jego Syna, aby On był Pierworodnym między wielu braćmi. | * Czego dowiadujemy się o odwiecznym wybraniu wierzącego, którego dokonał sam Stwórca? | |
8:30 | Tych zaś, których przeznaczył, tych też powołał, a których powołał – tych też usprawiedliwił, a których usprawiedliwił – tych też obdarzył chwałą. | * Jak ten nieodwołalny ciąg Bożych wspaniałych dzieł ma się do fatalistycznego spojrzenia, że „wszystko już zostało postanowione” więc po co się szarpać? * Jak ten „nieodwołalny ciąg Bożych wspaniałych dzieł” ma się do opisów i zachęt dla wierzących ze strony Apostoła, w całym 8 rozdziale. | |
8:31 | Cóż więc na to powiemy? Jeżeli Bóg z nami, któż przeciwko nam? | * Jak można opisać status (sytuację) chrześcijanina? * Jeżeli jest tak super, dlaczego jest tak trudno? * Co było intencją apostoła, gdy pisał o tym co jest widoczne wyłącznie oczami wiary? | |
8:32 | On, który nawet własnego Syna nie oszczędził, ale Go za nas wszystkich wydał, jakże miałby także wraz z Nim wszystkiego nam nie darować? | * Dlaczego tak trudno nam objąć wiarą to, jak wartościowy jest Syn, który związał się z nami na śmierć i życie, który związał się z nami relacją, podobną do relacji małżeńskiej? | |
8:33 | Któż może wystąpić z oskarżeniem przeciw tym, których Bóg wybrał? Czyż Bóg, który usprawiedliwia? | * Paweł wiedział, że Diabeł oskarża wierzących przed Bogiem. * Jak skuteczny jest ten „prokurator” przed Bogiem? * Jak skuteczny jest w oskarżaniu nas przed ludźmi i szepcąc oskarżenia do naszego ucha? | |
8:34 | Któż może wydać wyrok potępienia? Czy Chrystus Jezus, który poniósł [za nas] śmierć, co więcej – zmartwychwstał, siedzi po prawicy Boga i przyczynia się za nami? | * Kto obiektywnie wydaje wyrok potępienia? * Kto może wydać wyrok potępienia tutaj, na ziemi? | |
8:35 | Któż nas może odłączyć od miłości Chrystusowej? Utrapienie, ucisk czy prześladowanie, głód czy nagość, niebezpieczeństwo czy miecz? | * W jaki sposób odłącza się kogoś od miłości? * Jakie są powody, że ktoś porzuca osobę ukochaną? To Bóg pokochał nas * Jakie są szanse, że nas porzuci, w kontekście tego, że już się z nami związał a nie ma co do nas żadnych złudzeń? * Jak głód, nagość, niebezpieczeństwo czy miecz mogą odłączyć od miłości? | |
8:36 | Jak to jest napisane: Z powodu Ciebie zabijają nas przez cały dzień, uważają nas za owce na rzeź przeznaczone. | Oto cytat ze Starego testamentu, potwierdzający, że wierzący często cierpią z powodu swego wyznania. | |
8:37 | Ale we wszystkim tym odnosimy pełne zwycięstwo dzięki Temu, który nas umiłował. | * Czym jest zwycięstwo prześladowanych Chrześcijan, na czym ono polega? | |
8:38 | I jestem pewien, że ani śmierć, ani życie, ani aniołowie, ani Zwierzchności, ani rzeczy teraźniejsze, ani przyszłe, ani Moce, | Od miłości Bożej może nas odłączyć tylko Bóg! | |
8:39 | ani co [jest] wysoko, ani co głęboko, ani jakiekolwiek inne stworzenie nie zdoła nas odłączyć od miłości Boga, która jest w Chrystusie Jezusie, Panu naszym. | * Z jakich obietnic Pisma wynika, że Bóg nigdy się nami nie zniechęci ani nas nie porzuci? | Jeżeli nic ci nie przychodzi do głowy, poszukaj w googlach :) |