Rzymian 02

#WierszPytanieReferencje
2:1Nie masz zatem wymówki, ty, który osądzasz bliźniego. Potępiając jego, potępiasz przy tym siebie. Sam bowiem, jako sędzia, postępujesz jak on. Jak często zdarza się nam osądzać bliźniego za zło? Dlaczego to robimy? O czym powinniśny pamiętać, aby nie popadać w pozę sędziego?
2:2A wiemy, że wyrok Boży na winnych takich czynów jest jak najbardziej słuszny. Dlaczego wyrok Boży za grzechy jest słuszny?
2:3Czy więc liczysz na to — ty, który potępiasz innych, a sam postępujesz tak samo — że unikniesz kary? Dlaczego uważamy, że sąd ominie akurat nas?
2:4A może lekceważysz ogrom Bożej dobroci, powściągliwości i cierpliwości, nieświadom, że Jego dobroć zachęca cię do opamiętania? Lekceważenie Boga, do jakiej kategorii zalicza się takie postępowanie?
2:5Bo przecież stosownie do swego uporu i nieskruszonego serca ściągasz na siebie coraz większy gniew. Dosięgnie cię on w dniu gniewu i objawienia się sprawiedliwego sądu Boga,Gniew Boży dosięga nas obecnie, czy nie dosięga? Czym będzie się różnił gniew w dniu sądu od dzisiejszego zagubienia czy nawet nieszczęścia?
2:6który odpłaci każdemu stosownie do jego czynów.Jaka cecha (atrybut) Boga, została tu opisana?
2:7Ci, którzy przez wytrwałość w dobrym czynie dążą do chwały, czci i nieśmiertelności, otrzymają życie wieczne. Jak się ma ten wiersz do wielokrotnych stwierdzeń Apostoła, że życie wieczne jest wyłącznie darem łaski Bożej i nie pochodzi z uczynków?
2:8Tych natomiast, którzy w imię własnego zysku odmawiają posłuszeństwa prawdzie, a oddają się niesprawiedliwości, czeka gniew i trwoga. Jakie znaczenie mają wersety 7 i 8 w kontekście doskonałej sprawiedliwości Boga?
2:9Ucisk i udręka dotknie duszę każdego człowieka popełniającego zło, najpierw Żyda, potem Greka. Dlaczego sąd spadnie najpierw na Żyda?
2:10Natomiast chwała, cześć i pokój czeka każdą osobę czyniącą dobro, najpierw Żyda, potem również Greka. Dlaczego nagroda przypadnie najpierw Żydowi?
2:11Gdyż Bóg wszystkich ludzi traktuje jednakowo.Jak w. 11 wyjaśnia / dodaje do w. 6
2:12Ci więc, którzy zgrzeszyli nie mając Prawa, poginą bez niego. Ci natomiast, którzy zgrzeszyli w ramach Prawa, będą przez nie osądzeni. W jaki sposób posiadanie Prawa (10 przykazań + ...) chroni przed potępieniem?
2:13Gdyż nie ci, którzy słuchają Prawa, są sprawiedliwi u Boga, lecz ci, którzy je stosują, mogą liczyć na usprawiedliwienie. Jak w. 13 rozwija tezę postawioną w w. 7
2:14Bo gdy poganie, nie mający Prawa, z natury czynią to, co Prawo nakazuje, to sami — choć Prawa nie mają — stanowią je dla siebie. Żydzi uznawali pogan za psy, bo Bóg nie dał in Prawa. W jaki sposób Apostoł polemizuje z takim podejściem?
2:15Dowodzą też, że czyn zgodny z Prawem pochodzi z tego, co mają wypisane w swych sercach. Poświadcza to ich sumienie oraz myśli, które ich oskarżają lub biorą w obronę). Jak związek ma uniwersalnie wypisane w sumieniach Prawo, ze sprawiedliwym sądem Boga?
2:16[Ten sąd] dokona się w dniu, gdy, zgodnie z głoszoną przeze mnie dobrą nowiną, Bóg przez Chrystusa Jezusa osądzi ukryte sprawy ludzkie.Jakie znaczenie ma dla Boga to co ukryte w porównaniu z tym co ujawniamy?
2:17Jeżeli natomiast ty określasz się Żydem, znajdujesz oparcie w Prawie, szczycisz się Bogiem; Oto np religijny Żyd.
2:18jeśli umiesz rozpoznać Jego wolę i pouczony przez Prawo wskazać to, co jest ważne; Oto np religijny Chrześcijanin.
2:19jeśli masz przekonanie, że jesteś przewodnikiem niewidzących, światłem pogrążonych w mroku, Oto np religijny Muzułmanin.
2:20wychowawcą niemądrych, nauczycielem ludzi nieświadomych rzeczy, człowiekiem znajdującym w Prawie wyraz wiedzy i prawdy — Oto np religijny .......
2:21jeśli więc ty pouczasz drugiego, dlaczego sam nie czerpiesz z tej wiedzy? Dlaczego głosisz, by nie kraść, a kradniesz? Jego podstawowy problem: nie żyje zgodne z tym co mówi!
2:22Mówisz, by nie cudzołożyć, a cudzołożysz? Brzydzisz się bożkami, a rabujesz świątynie? Dlaczego łatwiej jest mieć odpowiednie przekonania, niż żyć zgodnie z nimi?
2:23Szczycisz się Prawem, a przez przekraczanie Prawa znieważasz Boga? Dlaczego Bóg nie honoruje dobrej woli takiego człowieka, jego szlachetnych intencji?Patrz: Ew. Łukasza 18:7-14
2:24Gdyż to z waszego powodu — jak czytamy — obraża się wśród pogan imię Boga.Dlaczego poganie bluźnią Bogu - obcując z ludźmi religijnymi? Jak brzmi takie bluźnierstwo?
2:25Obrzezanie bowiem ma znaczenie, jeżeli przestrzegasz Prawa. Jeśli natomiast łamiesz Prawo, twoje obrzezanie jest równoznaczne z jego brakiem.Dlaczego bycie częścią narodu wybranego nie stanowi tytułu, uprawniającego do nieba?
2:26Jeśli z kolei nieobrzezani strzegą słusznych wymogów Prawa, to czy przy swym braku obrzezania nie zostaną potraktowani jako ci, którzy zostali mu poddani? Dlaczego bycie poza narodem wybranym nie jest równoznaczne z potępieniem?Patrz: opinia faryzeuszów z Ew. Jana 7:49
2:27Dlatego ten, kto po urodzeniu nie został obrzezany, a jednak przestrzega Prawa, będzie sądził ciebie, który pomimo znajomości litery Prawa oraz obrzezania, jesteś przestępcą Prawa. Co znaczy tutaj przestrzegać prawa i nie przestrzegać prawa? Czy Paweł mówi o doskonałym (bezgrzesznym) posłuszeństwie czy o jakimś innym?
2:28Żydem jest się właściwie nie przez to, co widać na zewnątrz. Również nie w tym, co widoczne na ciele, zamyka się sens obrzezania. Obrzezanie było widocznym znakiem związania się Boga z Izraelem. Co Paweł chce do tego znaku dodać?
2:29Żydem jest się wewnątrz, a obrzezanie serca jest sprawą ducha, a nie litery. Taki człowiek zyska pochwałę nie u ludzi, lecz u Boga.Jeżeli znak przymierza z Bogiem ma charakter duchowy, jak można go dostrzec? Kto, w głównej mierze widzi ten znak?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Anti-Spam Quiz: