Rzymian 03

#WierszPytanieReferencje
3:1Czy więc Żyd jest kimś szczególnym? Albo co za pożytek z obrzezania?
3:2Wielki pod każdym względem. Przede wszystkim ten, że im zostały powierzone słowa Boga. A więc obrzezanie jest ważne, a w jaki sposób? Jak Żydzi wywiązali się z zadania przechowania Słów Bożych?
3:3Bo co z tego, że niektórzy nie dochowali wiary? Czy ich niewierność zniweczy Bożą wierność? W jaki sposób to, że większa część ludzkości odrzuca Boga prawdziwego, niweczy projekt zbawienia?
3:4W żadnym razie! Niech się okaże, że Bóg jest prawdomówny, a każdy człowiek kłamcą, zgodnie z tym, jak czytamy: Abyś okazał się sprawiedliwy w swoich słowach i zwyciężył poddawany osądom.W jaki sposób światło słońca jest umniejszane przez to, że nie dociera ono do jaskini?
3:5A jeśli nasza niesprawiedliwość służy uwypukleniu sprawiedliwości Boga, to co powiemy? Że Bóg jest niesprawiedliwy, gdy okazuje gniew? Rozumuję oczywiście po ludzku. W jaki sposób przekroczenie prawa uwypukla sprawiedliwość przepisu? Jaki gniew jest sprawiedliwy?
3:6W żadnym razie! Przecież w jakiś sposób Bóg musi osądzić świat.Jaką rolę odgrywa gniew i pomsta w sprawowaniu sądu nad światem?
3:7Jeśli przez moje kłamstwo prawda Boża jest tym bardziej wyraźna i uwydatnia chwałę Boga, to dlaczego na dodatek miałbym być sądzony jako grzesznik? Jeżeli grzesznik uwypukla sprawiedliwość Boga, to powinien ponieść konsekwencje grzechu czy nie?
3:8Właśnie w ten sposób nas obrażają; pomawiają nas o to, że mówimy: Popełniajmy zło, aby wynikło z tego dobro. Potępienie takich jest słuszne.O co oskarżali Pawła jego oponenci (głównie Żydzi)? Z przekręcania jakich prawd wywodzili takie „tezy” Pawła?Przykład: Żydzi nienawidzili Pawła i ogólnie Chrześcijan, za to, że ci mówili, że Jerozolima i świątynia, zostaną zrównane z ziemią, zgodnie z proroctwem Pana.
3:9Jaki z tego wniosek? Czy jesteśmy w korzystniejszej sytuacji? Wcale nie! Dowiedliśmy już przecież winy i Żydów, i Greków — na wszystkich ciąży grzech,
3:10zgodnie ze słowami: Nie ma sprawiedliwego — ani jednego,Nie ma wśrod ludzi nawet niedoskonałej sprawiedliwości.
3:11Nie ma, kto by rozumiał, nie ma, kto by szukał Boga.Przede wszystkim łamią 1 przykazanie.
3:12Wszyscy zboczyli, wszyscy stali się podli. Nikt nie dba o dobro, brak choćby jednego.
3:13Ich gardło to otwarty grób, Swymi słowami zwodzą, Jak żmije kryją pod wargami jad,
3:14I prędcy są do przekleństw i wrogości.
3:15Ich nogi śpieszą do rozlewu krwi,
3:16Na ścieżkach — zguba i nieszczęście,
3:17Droga pokoju nie przemyka przez myśl,
3:18A lęk przed Bogiem nie wpływa na ich posunięcia.Skąd więc biorą się „dobrzy” ludzie?Przeczytaj Ew. Jana 2:23-25
3:19Wiemy zaś, że cokolwiek Prawo mówi, mówi do tych, którzy podlegają Prawu, aby wszystkim zamknąć usta i cały świat pociągnąć do odpowiedzialności przed Bogiem. Czyż Prawo nie dotyczyło tylko żydów? Dlaczego Paweł mówi o całym świecie?
3:20Stąd, dzięki czynom nakazanym przez Prawo nikt nie dostąpi przed Nim usprawiedliwienia. Prawo zapewnia po prostu właściwe poznanie grzechu.W jaki sposób prawo zapewnia właściwe poznanie grzechu?
3:21Teraz natomiast, niezależnie od Prawa, objawiła się sprawiedliwość Boża, poświadczona przez Prawo i Proroków.
3:22Jest to sprawiedliwość Boża oparta na zawierzeniu Jezusowi Chrystusowi i dostępna dla wszystkich, którzy wierzą. Nie ma przy tym wyjątków — Na czym polega sprawiedliwość Boga przez wiarę w Chrystusa? Co oznacza stwierdzenie, że nie ma wyjątków?
3:23wszyscy zgrzeszyli i są pozbawieni Bożej chwały.
3:24Usprawiedliwienie natomiast otrzymują jako dar, z Jego łaski, dzięki temu, że Jezus Chrystus dokonał odkupienia. Czym jest usprawiedliwienie? Jak usprawiedliwienie odbywa się w sądzie?- termin usprawiedliwienie pochodzi z sądownictwa.
3:25To Jego Bóg ustanowił przebłaganiem, z którego skorzystać można przez wiarę. Jest ono w Jego krwi. W ten sposób Bóg okazuje swoją sprawiedliwość. Wyraża się ona w przebaczeniu grzechów popełnionych wcześniej, Czy m jest przebłaganie? Odnieś to znowu do procesu sądowego. Dlaczego przebłaganie jest w krwi Jezusa? Co krew symbolizuje? Przypomnij sobie czego Bóg nauczał w ST o odpuszczeniu grzechów.Patrz: Hebrajczyków 9:22
3:26w okresie, gdy Bóg był powściągliwy. Tę sprawiedliwość okazuje On również teraz, aby stało się jasne, że tylko On jest sprawiedliwy i usprawiedliwieniem darzy tego, kto zawierzył Jezusowi.Jaka to sprawiedliwość, że Syn Boży umiera zamiast ciebie?
3:27Gdzie zatem powód do chluby? Wykluczony! Przez które prawo? Uczynków? Nie! — Przez prawo wiary.Może chociaż 1% usprawiedliwienia pochodzi z tego, jak człowiek się zachowa?
3:28Oto, co głosimy: Człowiek dostępuje usprawiedliwienia przez wiarę, niezależnie od tego, czy przestrzega Prawa, czy nie. Dlatego przebaczenie jest niezależne od tego czy przestrzegasz przykazań.
3:29Natomiast co do Boga: Czy jest On tylko Bogiem Żydów? A pogan już nie? Oczywiście, jest On Bogiem również pogan. Żydzi nie zawężali Boga do Izraela, ale sposób oddawania czci zawężali do własnego rytu.
3:30Jeden jest Bóg. On usprawiedliwi obrzezanych na podstawie wiary, a nieobrzezanych — dzięki wierze. Jaka jest więc różnica w przebaczeniu Żydowi a poganinowi?
3:31Czy więc przez wiarę unieważniamy Prawo? W żadnym razie! Wręcz przeciwnie, utwierdzamy je.Jak rozumieć ten wiersz w kontekście 3:28?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Anti-Spam Quiz: