5:1 | Usprawiedliwieni zatem na podstawie wiary, mamy pokój z Bogiem. Stało się to dzięki naszemu Panu, Jezusowi Chrystusowi. | Jak wygląda stan wojny z Bogiem przed usprawiedliwieniem z wiary? | |
5:2 | Przez Niego uzyskaliśmy dostęp, za sprawą wiary, do tej łaski, w której niewzruszenie stoimy i chlubimy się nadzieją chwały Boga. | Jaka to łaska, do której nie można się dostać inaczej, jak tylko dzięki Panu Jezusowi? Co byłoby, gdybyśmy tydzień wierzyli a tydzień nie i tak na okrągło? | |
5:3 | Lecz nie tylko tym. Chlubimy się też uciskami, wiedząc, że przeciwności wyrabiają wytrwałość, | Czy to możliwe, że Pan Bóg zaplanował dla nas trudności? Dlaczego? Zdefiniuj wytrwałość, w jakich typach sytuacji jest potrzebna? Jakie światło rzuca potrzeba wytrwałości, na to czym chrześcijańskie życie jest? Czym to życie nie jest? | |
5:4 | a wytrwałość siłę charakteru; siła charakteru nadzieję, | Czym jest siła charakteru? Jakie typy sytuacji wymagają okazania tej siły? Jakie światło rzuca potrzeba okazania siły charakteru, na to czym chrześcijańskie życie jest? Czym to życie nie jest? | |
5:5 | a nadzieja nie zawodzi, bo miłość Boża rozlana jest w naszych sercach przez Ducha Świętego, który został nam dany. | Czym jest nadzieja? Zanim wierzący będzie wytrwały i silny charakterem, czyż nie ma on nadziei na niebo? Czym może różnić się „zaawansowana nadzieja” od tej zwyczajnej? W jaki sposób Pan Bóg wspiera nadzieję? | |
5:6 | Chrystus bowiem, gdy jeszcze byliśmy upadli, we właściwym czasie umarł za bezbożnych. | | |
5:7 | Rzadko ktoś umiera za sprawiedliwego. Może za dobrego gotów byłby ktoś umrzeć. | | |
5:8 | Bóg natomiast daje dowód swojej miłości do nas przez to, że gdy jeszcze byliśmy grzesznikami, Chrystus za nas umarł. | W Chrystusie Bóg dał dowód miłości. Jakich dowodów miłości Bożej oczekujesz? | |
5:9 | Tym bardziej teraz, usprawiedliwieni Jego krwią, będziemy przez Niego zachowani od gniewu. | Po raz kolejny Paweł mówi: skoro za nas umarł, tym bardziej nas zbawi! | |
5:10 | Jeśli bowiem, będąc nieprzyjaciółmi, zostaliśmy pojednani z Bogiem przez śmierć Jego Syna, o ile bardziej, pojednani, zostaniemy uratowani przez Jego życie. | Hebraizm: Powtórzenie idei dla podkreślenia siły argumentu | |
5:11 | Powiem więcej: Dzięki naszemu Panu, Jezusowi Chrystusowi, przez którego teraz dostąpiliśmy pojednania, Bóg stał się naszą chlubą. | W jakich sytuacjach się chlubimy, co takie chwalenie się ma spowodować u słuchającego? Jak może wyglądać chwalenie się Jezusem, które jak się wydaje jest czymś pozytywnym? | |
5:12 | Dlatego jak przez jednego człowieka wszedł na świat grzech, a skutkiem grzechu śmierć, tak też śmierć dotknęła wszystkich ludzi, ponieważ wszyscy zgrzeszyli. | Co ten wiersz ma wspólnego z poprzednim (spójnik „dlatego”)? | |
5:13 | Grzech przecież był na świecie zanim wprowadzono Prawo, choć grzechu się nie liczy, dopóki nie ma Prawa. | Co to znaczy, że grzechu się nie liczy, gdy nie ma prawa? | |
5:14 | Śmierć jednak panowała od Adama do Mojżesza nawet nad tymi, którzy nie zgrzeszyli w podobny sposób jak Adam, będący odpowiednikiem Tego, którego przyjście miało dopiero nastąpić. | W czym Adam jest podobny do Chrystusa? | |
5:15 | Jednak z darem łaski jest inaczej niż z upadkiem. Jeden upadek ściągnął śmierć na wielu ludzi. Łaska Boża oraz dar tej łaski pochodzący od jednego człowieka, Jezusa Chrystusa, wielu ludziom przyniosły obfitość dobrodziejstw. | Jak to możliwe, że jedna śmierć ratuje na zawsze miliony ludzi? | |
5:16 | Inaczej też niż w przypadku tego jednego, który zgrzeszył, jest ze wspomnianym darem. O ile wyrok za jeden upadek ściąga potępienie, o tyle dar łaski przynosi usprawiedliwienie mimo wielu upadków. | Potomkowie Adama oddziedziczyli fatalną skłonność do grzechu, Co dziedziczą adoptowani bracia Jezusa? | |
5:17 | Bo jeśli przez jednego, z powodu jego upadku, zapanowała śmierć, tym bardziej przez jednego, Jezusa Chrystusa, w tych, którzy dostępują ogromu łaski i otrzymują dar sprawiedliwości, zapanuje życie. | Co w Chrystusie jest osią tego powtarzającego się dowodu, że jeden zniszczył wszystko a drugi wszystko naprawił? | |
5:18 | A zatem jak jeden upadek doprowadził do potępienia wszystkich ludzi, tak jeden akt sprawiedliwości przyniósł wszystkim ludziom życiodajne usprawiedliwienie. | Skoro wiemy, że nie wszyscy ludzie pójdą do nieba, dlaczego Apostoł mówi, że Sprawiedliwy przyniósł usprawiedliwienie wszystkim? | |
5:19 | Bo jak przez nieposłuszeństwo jednego człowieka wielu stało się grzesznikami, tak przez posłuszeństwo jednego wielu stanie się sprawiedliwymi. | Jaką rolę pełni tu parafrazowanie tej samej tezy, kilka (5) razy pod rząd? | |
5:20 | Prawo natomiast wkroczyło, by się zwiększyła liczba upadków. A gdzie wiele grzechu, tam obfitość łaski, | W jaki sposób zakomunikowane Prawo Boże, zwieksza ilość upadków? W świetle tego, czy łatwo jest być Żydem, czy ogólniej człowiekiem religijnym? Jak to jest, czy religijny człowiek grzeszy więcej niż ateista? W jaki sposób? | |
5:21 | tak, aby jak grzech panował sprowadzając śmierć, łaska panowała niosąc sprawiedliwość i wiodąc do życia wiecznego przez Jezusa Chrystusa, naszego Pana. | W jaki sposób obfitość grzechu może prowadzić do nawrócenia? Co jeszcze jest potrzebne oprócz obfitości grzechu, by człowiek się nawrócił? Zobrazuj to na podstawie przykładów z zycia Pana Jezusa i Apostołów. | |